Mi Band 7 review: nog steeds de beste budget fitnessriemen [Video]

Er zijn maar weinig wearables buiten de Apple Watch die de markt hebben veroverd zoals de Xiaomi Mi Band-serie. Een combinatie van prijs, batterij, vorm en functie zorgen ervoor dat de Mi Band 7 nog een jaar het beste budgetproduct van Xiaomi blijft.

Terwijl je misschien eerst voelt dat er heel weinig is veranderd. Er zijn enkele zeer kleine aanpassingen die de Mi Band evolueren en het de perfecte dagelijkse fitness-trackingpartner maken voor alle Android-telefoons – of zelfs een iPhone.

Video — Xiaomi Mi Band 7 recensie

Abonneer je op 9to5Google op YouTube voor meer video’s

Ontwerp

De aanwijzing zit in de naam van de Xiaomi Mi Band 7, het is voornamelijk een siliconenband met een klein scherm dat kan worden losgemaakt en vastgemaakt aan verschillende riemen, clips en zelfs een sleutelhanger van bepaalde retailers. Terwijl de meeste van onze alledaagse technologie de afgelopen jaren explosief is gestegen, is dit een beetje verfrissend in zijn eenvoud.

Hoewel het gebrek aan fanfare met het ontwerp prijzenswaardig is, is het moeilijk om onderscheid te maken tussen de Mi Band 7 en zijn voorgangers. Een pluim voor Xiaomi omdat het geen wijzigingen aanbrengt omwille van het feit, want dit betekent wel dat veel bestaande accessoires – zoals vervangende riemen – prima zouden moeten werken.

Zie de Xiaomi Mi Band 7 als een oud paar pantoffels, hij is op alle juiste manieren bekend en dat is een goede zaak, aangezien hij niet probeert de procedures te verstoren met mooie nieuwe hardware of belangrijke nieuwe functionaliteit. Helaas zijn er geen nieuwe kleuren voor de wijzerplaat. Je moet de siliconenband verwisselen om hier wat extra flair te injecteren.

Dat gezegd hebbende, aangezien de Mi Band 7 gewoon een dunne riem is met een sub-2-inch scherm, denk ik dat hij eigenlijk het beste werkt in het standaard onopvallende zwarte ontwerp. Houd er rekening mee dat de Mi Band-lijn begint bij ongeveer $ 40-50 en het is een vergeeflijke ontwerpkeuze. Zonder NFC-connectiviteit voor draadloze betalingen op wereldwijde varianten, helpt dit de prijzen laag te houden.

Weergave

Xiaomi Mi Band 7-scherm

Het feit dat we fitnessbanden hebben zien ontwikkelen van de band uit het vroege Fitbit-tijdperk zonder display tot full-color AMOLED’s, laat zien hoe ver deze stijl van wearable is geëvolueerd in zo’n korte tijd. Na het introduceren van kleur in de lijn met de Xiaomi Mi Band 4, is de voetafdruk van het scherm sindsdien elk jaar millimeter voor millimeter groter geworden. Het 1,62-inch AMOLED-scherm heeft een 326ppi, wat ongelooflijk is gezien zijn grootte.

Het is een bedrieglijk goed scherm dat veel vloeiender is dan ik had verwacht. Ik vind het vervelend dat de capacitieve startknop is verwijderd, maar gebarennavigatie en animaties zijn vloeiend, aangezien dit slechts een paar stappen hoger is dan een wetenschappelijke rekenmachine in de krachtsinspanningen. Het kunnen overslaan van nummers en het lezen van meldingen voelt meer “analoog” aan dan op het scherm van uw smartphone – iets dat geweldig aanvoelt, zelfs ondanks dat het in wezen overladen is met informatie.

De mogelijkheid om de Always-on display-functie voor de eerste keer te gebruiken, was iets waar ik echt naar uitkeek en na een recente software-update heeft het niet teleurgesteld. Er is zeker een levensduur van de batterij, maar het is de moeite waard omdat je in één oogopslag tijdinformatie krijgt zonder de Mi Band 7 te activeren of te gebruiken. Elke wijzerplaat heeft unieke ontwerpen die ook profiteren van de functie, wat het nog meer maakt leuk om mee te experimenteren. Ik zou het niet meteen de killer-functie willen noemen, maar het is zeker een van de beste nieuwe toevoegingen en zou de reden kunnen zijn dat veel mensen upgraden van een ouder model.

Xiaomi heeft een aantal nieuwe wijzerplaten toegevoegd om te profiteren van het grotere scherm en de toevoeging van Super Wallpapers van MIUI is interessant, maar niet noodzakelijk geweldig. Ik ontdekte dat de animaties iets zouden verspringen bij het activeren van het scherm. Hoewel het in principe leuk was, bleef ik gewoon bij de standaard wijzerplaat omdat deze in één oogopslag alle informatie bood die ik wilde. Via de Zepp Life-app kun je kiezen uit een bonte selectie van ontwerpen, variërend van mechanische tot abstracte kunst.

Ik heb gemerkt dat de maximale helderheid van 500 nit net genoeg is voor leesbaarheid in zonnige omgevingen, maar het gewelfde, glanzende scherm belemmert de Mi Band 7. Het is echter klein genoeg dat je het met je hand kunt bedekken en alles kunt onderscheiden op- scherm zonder al te veel problemen.

Comfort en pasvorm

Met een gewicht van slechts 13,5 gram en een compact formaat, merk je nauwelijks dat je dagelijks iets aan je pols hebt. Ik heb gemerkt dat de Mi Band 7 uiterst comfortabel is dankzij de vorm en grootte, maar de band sluit op een manier die hem ook veilig maakt.

Omdat het display plat en langwerpig is, steekt er niets uit dat je polsbewegingen belemmert. Heck, je zou dit waarschijnlijk aan je enkel kunnen binden voor een run en het zou geen slechte ervaring zijn.

Alles is waterdicht tot 5ATM, wat betekent dat je de Mi Band 7 onder de douche moet dragen – of zelfs een duik in het zwembad is geen probleem. Ik zou aanraden om te verwijderen en te drogen, omdat je irritatie kunt krijgen vanwege de rubberen band.

Fitness en gezondheid volgen

Er is nog steeds geen GPS aan boord, wat betekent dat je je telefoon mee moet nemen voor uitgestippelde runs of wandelingen. Ik heb hier persoonlijk geen groot probleem mee, omdat degenen die serieus bezig zijn met fitness waarschijnlijk de voorkeur geven aan een speciale tracker.

Xiaomi heeft het volgen van 120 trainingen geslagen. Ja, 120. Dat is een verviervoudiging ten opzichte van de 30 modi van zijn voorganger. Dat is niet alles, want er zijn opties voor het volgen van gegevens in de herstelmodus naast de gegevenspunten van de trainingsbelasting.

Ik kan niet al te veel zeggen over de nauwkeurigheid, maar je hebt genoeg opties die veel volvette smartwatches in de schaduw stellen. Het automatisch volgen van de training kan een beetje traag zijn om in te voeren, iets waar u misschien rekening mee moet houden. In staat zijn om dingen te volgen, zelfs vanuit een rudimentair standpunt, zal altijd nuttiger zijn dan alleen de statistieken zelf te raden.

Met de Zepp Life-app (voorheen MiFit) kun je al je fitness- en gezondheidsgegevens synchroniseren met Google Fit. Deze gegevens worden getagd in de Fit-app, waardoor het gemakkelijker wordt om te zien wanneer je je band of een andere wearable die aan je Google-account is gekoppeld, daadwerkelijk hebt gedragen.

Batterij opladen

Zepp Life-app met Xiaomi Mi Band 7-gegevens

Om ervoor te zorgen dat u de beste levensduur van de batterij krijgt, raad ik u aan de continue hartslagmeting terug te brengen tot maximaal elke 30 minuten. Ik liet constante bloedzuurstof (SpO2)-tracking aan en na ontvangst van de Mi Band 7 heb ik een keer volledig opgeladen tot 100%. In de 6 dagen sinds ik hem begon te dragen, heb ik de ietwat vervelende oplader niet hoeven zoeken.

Xiaomi beweert dat je een levensduur van maximaal 15 dagen kunt krijgen en met enkele aanpassingen is dat misschien mogelijk, maar je verliest enkele van de leuke functies die deze slanke wearable te bieden heeft. Voor slaapregistratie is dit waar dit soort apparaat altijd een grote, omvangrijke en energieverslindende smartwatch zal verslaan.

Tijdens het opladen ontdekte ik dat het verwijderen van het bolvormige schermgedeelte van de polsband de enige consistente manier was om stroomverbruik te garanderen. Dit is een beetje vervelend maar de oplaadmethode is niet veranderd sinds de Mi Band 5.

Laatste gedachten

Het gebrek aan NFC-ondersteuning buiten China is een van de weinige voortdurende pijnpunten voor een beproefd product dat elk jaar iets beter wordt. Als u een dagelijkse metgezel wilt voor basisfitness-tracking met weinig tot geen bulk, is er gewoon niets beters.

Als je echter een oudere Mi Band hebt, zoals de Mi Band 5 of nieuwer, is er waarschijnlijk niet genoeg voor je om te overwegen het nieuwe model op te halen. Persoonlijk denk ik dat de Mi Band 7 het perfecte alternatief is voor een volwaardige smartwatch zoals de Galaxy Watch 4. Als je alleen basisgezondheid en workout-tracking, een slanke vormfactor en een uitstekende batterijduur wilt, dan is dit – nog steeds — de onbetwiste koning van de fitnessbands.

Waar kan ik de Xiaomi Mi Band 7 krijgen?

Hoewel Xiaomi-smartphones vrij moeilijk te kopen zijn op de Noord-Amerikaanse markten via gerenommeerde winkelkanalen, zijn accessoires en wearables gemakkelijker te verkrijgen. Je kunt de Mi Band 7 rechtstreeks ophalen bij de officiële Amazon-winkel van Xiaomi voor $ 69 verzonden.

FTC: we gebruiken auto-affiliate links die inkomsten genereren. Meer.

Bekijk 9to5Google op YouTube voor meer nieuws: