Fire Emblem Warriors: Three Hopes Review

Het musou-genre heeft veel cross-overs gezien, waarbij in de loop van de tijd alles van gigantische anime-mechs tot superkrachtige piraten aan de actie is toegevoegd. Hoewel de ontwikkelaars van Omega Force aanvankelijk heel dicht bij hun winnende formule bleven, hebben recentere cross-overs met Nintendo-personages de bereidheid om te experimenteren onthuld. Fire Emblem Warriors: Three Hopes gaat verder dan ooit en past alles wat ik leuk vind aan de strategiefranchise aan buiten de turn-based gameplay voor gebruik in een actiegame. Het zorgt voor een robuust, overvol spel met systemen, menu’s en extraatjes die allemaal om je aandacht strijden. Toch verandert er niets aan het feit dat Three Hopes een spel is over het gebruik van een zwaard om wolken vijanden de lucht in te stuwen in een plezierig belachelijke combinatie van 2000 hits, en ik zou niet anders willen.

Hoewel Three Hopes technisch gezien een direct vervolg is op Fire Emblem Warriors uit 2017, heeft het veel meer gemeen met Hyrule Warriors: Age of Calamity uit 2020. Het biedt een alternatieve kijk op het verhaal van Fire Emblem: Three Houses, met in de hoofdrol een huurling genaamd Shez in plaats van Byleth. De oude held wordt een schurk als Shez zich aansluit bij een van de drie huizen en wraak zoekt. Het verhaal voelt net als het vuurembleem van weleer, dankzij talloze volledig ingesproken tussenfilmpjes en andere gespreksmogelijkheden. Het kan ingewikkeld worden als personages praten over hun verre verwanten en welk leengoed ze daarna willen veroveren, maar het werkt.

Alle actie verloopt goed op de Switch OLED, met slechts zeldzame gevallen van vertraging, ongeacht hoeveel soldaten, pegasi of gigantische wolven er op het scherm zijn. Er zijn nog steeds veel vijanden die in en uit het leven springen terwijl je voorbij rent, maar niets technisch staat de gameplay in de weg. Graphics, zowel in-game als in tussenfilmpjes, komen heel dicht in de buurt van Fire Emblem: Three Houses, waardoor de alternatieve geschiedenis van Three Hopes aanvoelt als een nieuw avontuur in diezelfde wereld.

Dit kamp is een volledig gerealiseerde omgeving waar je naar believen kunt rondlopen.

Zelfs buiten de hoofdmissies doet Three Hopes veel om het verhaal in beweging te houden. In plaats van in een menu te leven, is het kamp van deze game een volledig gerealiseerde omgeving waar je naar believen kunt rondlopen. Je kunt praten met elk personage dat je hebt gerekruteerd, wapens en geschenken kopen, je leger als vrijwilliger inzetten om klusjes uit te voeren, trainen en levels behalen, of zelfs een maaltijd bereiden voor je kameraden. Het is een hele subgame die zich in gevechten voedt via noodzakelijke upgrades voor gezondheid en aanvalskracht.

Dit is geweldig voor een tijdje, maar rondlopen in grote, open gebieden om wat boodschappen te doen, wordt snel oud. Je zult waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd via een handig menu gaan rondscharrelen, en zelfs dat sleept naar het einde van de campagne. Vooruitgang kan traag zijn gezien het tempo van de actiegames overal elders, maar het is uiteindelijk de moeite waard om te zien dat favoriete personages een klasse-upgrade of een gloednieuwe magische spreuk krijgen als resultaat van je inspanningen.

Er was een ondersteuningssysteem in Fire Emblem Warriors, maar het voelt klein aan in vergelijking met wat beschikbaar is in Three Hopes. Hoewel niet elke karaktercombinatie een filmpje heeft wanneer ze een bepaald vriendschapsniveau bereiken, doet een groot deel van hen dat wel, vooral met betrekking tot Shez. Het stopt kort voor het huwelijk, maar het ruilen van een uniek item met de speciale vriend van Shez levert je upgrades op die je nergens anders kunt vinden.

De implementatie hier is net zo onhandig als het klinkt.

Om op dat punt te komen, kan Shez personages paardrijden buiten het kamp voor een sit-down gesprek. Deze momenten voelen minder als een intiem rendez-vous en meer als een popquiz, omdat je wordt beoordeeld op hoe goed je kunt reageren op vragen en opmerkingen via meerkeuze. Als je scherp genoeg bent om drie keer achter elkaar de juiste antwoorden te raden, zoomt de camera een beetje in en kun je je medewerker van dichterbij bekijken terwijl ze grappen maken over hoe je respectvol moet blijven met je blik. Deze stijl van interactie maakt al een tijdje deel uit van Fire Emblem, maar de implementatie hier is net zo onhandig als het klinkt, wat leidt tot een activiteit die waarschijnlijk niemand zal bevallen.

Tussen het upgraden van kampfaciliteiten en het onderhouden van vriendschappen, heeft Three Hopes een niveau van vooruitgang dat veel andere musou missen. Er zijn altijd een paar dingen te doen tussen gevechten en upgrades worden in een goed tempo uitgerold, dus je wordt nooit overweldigd door opties. Het compenseert bijna de inherent repetitieve aard van gevechten in Warriors-stijl, en het zal geweldig zijn om te zien dat Omega Force neemt wat het hier heeft geleerd en het toepast op de Dynasty- en Samurai-games, die zeker een aantal manieren zouden kunnen gebruiken om hun spel.

Fire Emblem Warriors Three Hopes onthult trailerafbeeldingen

De meeste nieuwe ideeën in Three Hopes bevinden zich niet op het slagveld, dus als je een van deze spelstijlen hebt gespeeld voordat je weet wat je kunt verwachten als je aan een nieuwe missie begint. Je leger bestaat uit zwaardmeesters, ridders, magiërs en boogschutters, allemaal met sterke en zwakke punten die worden bepaald door het wapenwiel van Fire Emblem. Elk personage met een behoorlijk niveau kan de meeste veevoedervijanden en kleinere generaals verslaan, waarbij alleen de grootste bazen enige bedreiging vormen. Missies zijn eenvoudig en leuk als je je vaardigheden goed traint, vasthoudt aan een kerngroep van helden en aandacht besteedt aan de steeds veranderende doelstellingen.

In zekere zin is het vergelijkbaar met DOOM 2016’s Glory Kills.

Dat wil niet zeggen dat er niets is veranderd als het gaat om gevechten. Three Hopes duwt je meer dan ooit in de richting van benoemde vijanden door de verdovingsmeters uit de laatste Fire Emblem Warriors uit te breiden. Als je vestingleiders en andere unieke vijanden keer op keer raakt, worden ze neergeslagen en kun je een superbeweging uitvoeren die voervijanden opruimt en in het algemeen een dodelijke slag toebrengt. Dit komt bovenop de terugkerende Awakening Mode en Warrior Specials, en de resulterende gameplay is veel flitsender dan je zou verwachten. In zekere zin is het vergelijkbaar met DOOM 2016’s Glory Kills; gevechten stuwen je in de goede richting en belonen je met meer van de schermopruimingsgekte die mensen in de eerste plaats naar dit genre brengt.

Three Hopes heeft ook geleerd om vaker uit de weg te gaan als het gaat om gevechten dan zijn voorganger. Door te levelen wordt de actie niet langer halverwege het gevecht onderbroken – in plaats daarvan zijn alle stat-boost-schermen standaard naar het einde van het level geduwd. AI-personages kunnen worden toegewezen om specifieke generaals op de kaart te bevechten in plaats van alleen hele bolwerken, zodat je hun beperkte gevechtskracht effectief kunt gebruiken. Je kunt je extra personages ook uitrusten met de beste wapens en vaardigheden met een druk op de knop, wat opmerkelijk is als je bedenkt hoeveel zwaarden, bijlen en spreukenboeken in de loop van de tijd in je inventaris wegkwijnen.