Fall Guys Review (Switch eShop)

Fall Guys Review - Screenshot 1 van 3
Vastgelegd op Nintendo Switch (gedockt)

Fall Guys was een verrassende hit in 2020. De toenmalige indie-ontwikkelaar Mediatonic’s kijk op het battle royale-genre met in de hoofdrol die grappige kleine jellybean-personages veroverde de wereld stormenderhand tijdens het hoogtepunt van de COVID-pandemie. Na bijna twee jaar wachten en samenvallend met de gratis te spelen lancering, heeft Fall Guys Tenslotte belandde op Nintendo’s terrein met een solide, zij het gebrekkige conversie.

Voor degenen die nog niet bekend zijn, Fall Guys is een 60-bonen battle royale-spelshow. In plaats van het gebruikelijke Battle Royale-tarief om je vijanden in een bloedige pulp te schieten – of afval te sturen in Tetris 99 – is Fall Guys een platformgame waarin je in verschillende rondes minigames strijdt om aan het einde van de show de kroon te nemen. Zie het als het videogame-equivalent van Takeshi’s Castle (waarvan sommige rondes in Fall Guys rechtstreeks zijn overgenomen), een show die elke Amerikaan misschien kent door zijn enorm inferieure Craig Charles-loze versie, MXC.

De matchmaking van Fall Guys is opgesplitst in shows; je hebt de ‘Hoofdshow’ waarin jij en 59 andere bonen solo strijden om een ​​ongrijpbare kroon, die ook in rotatie is. Je hebt ook de mogelijkheid om te strijden als onderdeel van een team van twee of vier personen om scherven te winnen (waarvan 60 een volledige kroon vormen). Er is ook een selectie van wisselende showtypes die variëren van zo eenvoudig als squadrons met drie spelers tot gespecialiseerde shows zoals Jump Around, wat je twee rechte rondes van ‘Jump Club’ geeft (gevolgd door de finalevariant ‘Jump Showdown’).

Fall Guys Review - Screenshot 2 van 3
Vastgelegd op Nintendo Switch (Handheld/Undocked)

De rondes van het spel vallen in verschillende categorieën. De meerderheid bestaat uit races, waarin je je boon door verraderlijke banen moet manoeuvreren met alleen het hoogste percentage spelers dat zich kwalificeert voor de volgende ronde. Dan is er Survival, waarin je – zoals de naam al aangeeft – zo lang mogelijk moet overleven, totdat een timer afloopt of een select aantal spelers wordt uitgeschakeld. Hunt richt zich op doelen zoals een staart hebben wanneer de timer afloopt of een bepaalde hoeveelheid tijd binnen een bepaalde zone doorbrengen, en Logic, dat bestaat uit een aantal op fruit gebaseerde geheugenspellen. Afronding van deze categorieën zijn Team en Finale, die varianten zijn van andere categorieën die gericht zijn op teamwerk of de laatste boon zijn.

Dus wat is er nieuw aan de Switch-versie? Afgezien van de voor de hand liggende toevoeging van handheld- en gedockte modi, niet veel. Alle zes seizoenen met content zijn direct inbegrepen, evenals een gloednieuw zevende seizoen dat ironisch genoeg ‘Seizoen één’ wordt genoemd, met elk een specifiek thema zoals Jungle, Toekomst of Middeleeuwen. Omdat de Switch-release samenvalt met de free-to-play-lancering, zijn functies die nieuw zijn voor de game, zoals een premium battle pass, inbegrepen.

De gameplay van Fall Guys wordt niet beïnvloed door de overstap naar Switch met 720p/30fps in handheld-modus en 1080p/30fps in gedockte modus. Hoewel we tijdens onze tijd ermee geen merkbare framedrops hebben ervaren, lijken de menu’s en einde-ronde-schermen een beetje trager dan normaal (hoewel dit heel goed kan worden toegeschreven aan serverproblemen, was het niet aanwezig toen we andere versies van het spel gecontroleerd). De grote vangst is echter dat elke andere speler in de wedstrijd lijkt te worden weergegeven met de helft van de framesnelheid in zowel de handheld- als de dock-modus. Hoewel dit geen effect heeft op de gameplay, ziet het er ongelooflijk schokkerig uit en steekt het uit als een zere duim in de verder soepele conversie naar Switch.

Fall Guys Review - Screenshot 3 van 3

De Switch-release bevat cross-play en cross-progression door het gebruik van een Epic Games-account, wat betekent dat al je voortgang, emotes en kostuums (ja, zelfs die van Playstation-personages) worden overgedragen naar Switch. Als je eerder een exemplaar van de game op Playstation of pc had, krijg je ook het legacy-pakket, met exclusieve kostuums, naamplaatjes en gratis toegang tot de premium battle pass van het eerste seizoen. Het is echter vermeldenswaard dat er geen garantie is dat Switch-bezitters toegang hebben tot legacy-inhoud zoals de Sonic en Doom crossover-kostuums — tenzij ze natuurlijk weer in de winkel worden gedraaid.

Echter, vanwege de introductie van de premium battle pass en premium valuta ‘Show-Bucks’, heeft Mediatonic enkele wijzigingen aangebracht in de vorige in-game valuta. Kudos – de belangrijkste valuta van het spel – wordt niet langer na elke game uitgegeven en kan nu alleen worden verdiend door middel van uitdagingen en alleen besteed aan items met een gemeenschappelijke zeldzaamheid. Bovendien zijn kronen – die eerder werden verdiend met het winnen van shows en konden worden besteed aan speciale outfits – niet langer uitgegeven, met als enige gebruik het kroonrangsysteem. Alle resterende kronen van uw account worden ingewisseld voor Kudos. Voor veteranen van het spel is dit behoorlijk teleurstellend, aangezien Crowns vroeger een grote beloning was waarmee je de beste kostuums kon krijgen.

Conclusie

Het chaotische plezier van Fall Guys is al die jaren later nog steeds geweldig, en de gratis te spelen Switch-release is niet anders, ervan uitgaande dat je de schokkerige framesnelheid van je tegenstanders kunt negeren. Hoewel er enkele teleurstellende elementen zijn die verband houden met cross-progressie, zullen die er uiteindelijk niet toe doen als dit de eerste keer is dat je de Blunderdome betreedt. Afgezien van enkele momenten van vertraging en framerate-eigenaardigheden, biedt de Switch-versie een solide manier om te spelen als je op zoek bent naar een barmy 60-bonengevecht en de toegangsdrempel is nog nooit zo laag geweest.